Zdrowie

Zdrowe gotowanie

Zdrowe gotowanie
Posted: Marzec 3, 2018 o 8:54 am   /   by   /   comments (0)

Istnieją sposoby na poddanie obróbce termicznej mięsa, warzyw czy owoców, które w różny sposób wpływają na finalną jakość posiłku. Zdrowe gotowanie to przede wszystkim umiejętność wyboru produktów i składników, ale również sposobu ich przetworzenia. Pełne wartościowych składników produkty, często tracą je w wyniku ciepła czy chłodu. Jak zatem traktować jedzenie, by nie tracić tego co jest w nich najcenniejsze?

Gotowanie i pieczenie

Zdecydowanie najmniej właściwym sposobem przygotowywania mięsa, jest smażenie. Jest to proces szybkiego przetworzenie mięsa, w którym w naczyniu, najczęściej na patelni, rozgrzewa  się tłuszcz, na którym przygotowuje się mięso. Smażenie to proces, w którym temperatura osiąga bardzo wysokie temperatury w granicach 150-200 stopni Celsjusza. Wysoka temperatura przyczynia się do utraty ważnych składników, ale smażenie wpływa również na przedostawanie się do wnętrza potrawy związków z tłuszczu, które mogą powodować raka. Ponadto, ten proces ułatwia powstawanie polimerów i monomerów cyklicznych, które spowalniają umiejętności trawienne organizmu. Zdecydowanie zdrowszym sposobem na przygotowanie mięsa ale też warzyw, jest duszenie i pieczenie. Dzięki temu posiłek będzie miał znacznie mniej tłuszczu, przez co będzie mniej kaloryczny, a do tego nie zajdą wszystkie powyżej wspomniane procesy chemiczne, szkodliwe dla zdrowia.

Przygotowanie warzyw

Warzywa oraz owoce to produkty, które są najzdrowsze na surowo. Jeżeli jednak zamierzamy je przetworzyć, warto i w tym przypadku ugotować je bądź upiec, najlepiej bez dodatku tłuszczu. Warzywa to ogromnie wartościowe produkty, które mają wiele ważnych witamin, a obróbka termiczna wpływa na ich utratę. W przypadku gotowania warto pamiętać o kilku zabiegach, w celu ich ochrony. Najlepiej wkładać warzywa na gotującą się, wrzącą wodę. Szok temperatur spowoduje ścięcie białka, co umożliwi zachowanie składników wewnątrz warzywa. Mała ilość wody w garnku przeznaczonym do gotowania sprawi, że mniej witamin wpłynie do wody, natomiast więcej pozostanie w warzywach. Warto zadbać by podczas jedzenia przetworzonych warzyw, nie były to produkty pozbawione istotnych wartości.

Zdrowe gotowanie
5 (100%) 1 vote